ads
رئيس التحرير
ads

د. الخشت يستقبل رئيس منتدى علماء أفريقيا ورئيس التجمع الثقافى الإسلامى بموريتانيا وغرب أفريقيا ويبحثان العديد من القضايا المتعلقة بتجديد الخطاب الدينى والتراث

الأحد 23-06-2024 16:41

كتب

المباحثات تركزت حول ضرورة تلقيح العقل الاسلامي بالعلوم العصرية ومواءمة الفقيه لظروف المجتمع والبيئة المحيطة به مع رفض تقديس التراث
استعادة روح فقه المقاصد باعتبارها من أكثر العلوم المتجددة وتأكيد أن الفهم الإنساني لنصوص القرآن والسنة متجدد دون الاقتراب من الثوابت
رئيس الوفد الموريتاني يشيد بالدكتور الخشت ويصفه بالمفكر المستنير والمبدع المجدد
استقبل الدكتور محمد الخشت رئيس جامعة القاهرة، بمكتبه، الشيخ محمد الحافظ النحوي رئيس منتدى علماء أفريقيا ورئيس التجمع الثقافي الإسلامي بموريتانيا وغرب أفريقيا، والوفد المرافق له، وذلك لتبادل الرؤى ووجهات النظر المختلفة في العديد من المجالات المتعلقة بتجديد الخطاب الديني.
وفي مستهل اللقاء، ناقش الطرفان العلم العتيق والذي يتضمن تيارين مختلفين، يتمثل التيار الأول في العقل المفتوح الذي يقوم على مراعاة مستجدات العصر والمصالح المرسلة، ويتمثل التيار الثاني في العقل المغلق القائم على ضيق الأفق ويصنع التطرف.
وأكد الطرفان، على ضرورة تلقيح العقل الاسلامي بعلوم العصر مثل العلوم الإنسانية والاجتماعية، وأن يقوم الفقيه بدراسة علوم النفس والاجتماع ويراعي في فقهه البيئة المحيطة به والمتغيرات المعاصرة
كما ناقش الطرفان، نظريات تطور الأديان عبر العصور المختلفة، كما تناقشوا حول نظرية تطور الأديان التي طرحها الدكتور الخشت في كتابه “تطور الأديان” والتي تؤكد أن الأديان مصدرها إلهي لكنها تتطور لانها تراعي تطور الوعي الإنساني وتطور المجتمعات ومدى ارتقاء الفهم الإنساني لها عبر العصور المختلفة.
وأكد الدكتور الخشت على ضرروة استعادة روح فقه المقاصد وتعميمها علي كافة العلوم الأخرى، لاسيما أن فقه المقاصد من أكثر العلوم المتجددة، وأن الفهم الإنساني لمعاني القرآن الكريم والسنة النبوية الصحيحة متجدد دون الاقتراب من الثوابت، وأن علم المقاصد يجب أن يُشكل طرق التفكير، كما أكد الطرفان رفضهما لفكرة تقديس التراث، لأن التراث به ماهو إيجابي وسلبي، وكما يوجد فقه المقاصد يوجد فقه التقليد الذي يصنع التطرف.
وأشاد الشيخ محمد الحافظ النحوي، بفكر الدكتور محمد الخشت ووصفه أنه مفكرً مستنير يتميز بالإبداع والتجديد، كما أشاد بعراقة جامعة القاهرة باعتبارها أكبر المنارات إشعاعًا وتفوقت في مختلف المجالات، ووجه الدعوة للدكتور محمد الخشت لزيارة موريتانيا للإطلاع على الحركة العملية بها.
جدير بالذكر أن الشيخ محمد الحافظ سبق أن تقلد منصب وزير الإعلام ونائب رئيس مجلس النواب الموريتاني، وقام بأدوار وطنية ودولية متميزة وكان له دور أساسي في حل الأزمة السنغالية الموريتانية بعد أحداث سنة 1989 بالتنسيق بين العلماء والمشايخ في البلدين.
Dr. Elkhosht receives a visit from the head of the African Scholars Forum and the head of the Islamic Cultural Association in Mauritania and West Africa; they discuss many issues related to renewing religious discourse
The discussions focused on the necessity of cultivating an open mind and sowing it with the seeds of modern science, as well as adapting Islamic jurisprudents’ thought to the social situation and the surrounding environment.
Restoring the spirit of the jurisprudence of objectives as one of the sciences most prone to renewal; confirming that our inherently flawed human understanding of the texts of the Qur’an and Sunnah is subject to renewal without violating the constants of our religion, while avoiding placing inherited traditions on a pedestal or considering them sacrosanct.
The head of the Mauritanian delegation praised Dr. Elkhosht, describing him as an enlightened thinker and innovative innovator.
Dr. Mohamed Othman Elkhosht, President of Cairo University, welcomed to his office a delegation led by Sheikh Muhammad Al-Hafiz Al-Nahwi, President of the Forum of African Scholars and President of the Islamic Cultural Association in Mauritania and West Africa, with a view to exchanging various visions and viewpoints in many areas related to the renewal of religious discourse.
At the beginning of the meeting, the two parties discussed ancient science, concluding that it comprises two distinct currents: the open mind, based on the latest developments of the times and the general interest of humanity, and the closed mind, based on narrow-mindedness, which results in extremism.
The two parties stressed the need to inoculate the open mental stream of thinking with contemporary sciences such as the humanities and social sciences, and for Islamic jurists to study psychology and social sciences, taking into account the social circumstances and environment in their jurisprudence.
The two parties also discussed theories of the development of religions through different eras. They also discussed the theory of the development of religions proposed by Dr. Elkhosht, which confirms that religions have a divine source but develop because they take into account the development of human consciousness and the extent to which human understanding of them has advanced through different eras.
Dr. Elkhosht emphasized the need for restoring the spirit of the jurisprudence of objectives and applying it to all other fields of Islam, especially since the jurisprudence of objectives is one of the branches of science most prone to renewal. Our human understanding of the meanings of the Holy Qur’an and the authentic Sunnah of the Prophet can be constantly renewed without desecrating religious constants, he emphasized, as well as saying that the science of objectives must shape our ways of thinking. Both parties rejected the idea of blindly worshipping inherited mores and traditions; there is the jurisprudence of objectives, and inversely, there is the jurisprudence of imitation that creates extremism.
Sheikh Muhammad Al-Hafiz Al-Nahwi praised the thought of Dr. Elkhosht and described him as an enlightened thinker imbued with creativity and innovation. He also praised the legacy of Cairo University as “the most radiant beacon that excels in various fields.” He invited Dr. Elkhosht to visit Mauritania to see its progress in action.
At the end of the meeting, Dr. Mohamed Othman Elkhosht presented the Cairo University shield to Sheikh Muhammad Al-Hafiz Al-Nahwi.
Sheikh Muhammad Al-Hafiz had previously held the position of Minister of Information and Deputy Speaker of the Mauritanian House of Representatives. He played distinguished national and international roles as well as a fundamental role in resolving the Senegalese-Mauritanian crisis after the events of 1989, by coordinating scholars and imams in the two countries.
Dr EL. Khosht reçoit le président du Forum des scientifiques africains et le président du Rassemblement culturel islamique de Mauritanie et d’Afrique de l’Ouest et discute de nombreuses questions liées au renouvellement du discours religieux.
Les discussions ont porté sur la nécessité d’inoculer l’esprit ouvert avec la science moderne et d’harmoniser la jurisprudence avec les circonstances de la société et de l’environnement.
Restaurer l’esprit de jurisprudence des fins comme l’une des sciences les plus renouvelées et affirmer que la compréhension humaine des textes du Coran et de la Sunna est renouvelée sans s’approcher des constantes tout en refusant de sanctifier le patrimoine.
Le chef de la délégation mauritanienne rend hommage au Dr. El. Khosht et le considère comme un penseur éclairé et un créateur renouvelé.
Dr.. Mohamed El-Khosht, Président de l’Université du Caire, a reçu à son bureau le Cheikh Mohammed Al-Hafiz Al-Nehoui, Président du Forum des chercheurs africains et Président du Rassemblement culturel islamique de Mauritanie et d’Afrique de l’Ouest, et sa délégation pour échanger les différentes idées et les perspectives dans de nombreux domaines liés au renouvellement du discours religieux.
Au début de la réunion, les parties ont discuté du savoir antique, qui comprend deux courants différents, le premier étant l’esprit ouvert, qui est basé sur le respect des développements modernes et les intérêts envoyés, le second étant l’esprit fermé basé sur un horizon étroit et faisant de l’extrémisme.
Les parties ont souligné la nécessité d’inoculer le courant ouvert d’esprit dans les sciences modernes telles que les sciences humaines et sociales, et d’étudier la psychologie et les sciences sociales et de prendre en compte l’environnement dans sa jurisprudence.
Les deux parties ont également discuté des théories de l’évolution des religions à différentes époques, ainsi que de la théorie de l’évolution des religions mise en avant par le Dr. El. Khosht, qui affirme que les religions viennent du divin mais évoluent parce qu’elles tiennent compte de l’évolution de la conscience humaine et de la mesure dans laquelle la compréhension humaine de celles-ci s’est élevée au fil des temps.
Dr. El.Khosht a souligné la nécessité de restaurer l’esprit de la jurisprudence et de la diffuser à toutes les autres sciences en particulier, la jurisprudence des fins est l’une des sciences les plus renouvelées, et la compréhension humaine des significations du Saint Coran et de la vraie Sunna prophétique est renouvelée sans s’approcher de la constante et que la science de l’intention doit constituer des façons de penser, comme les parties ont réitéré leur rejet de l’idée de sanctionner le patrimoine parce que le patrimoine a ce qui est positif et négatif, et comme la jurisprudence des fins existe il y a la tradition qui fait l’extrémisme.
Cheikh Mohammed Al-Hafiz Al-Nahoui a loué la pensée du Dr. Mohammed El.Khosht comme un penseur éclairé caractérisé par la créativité et le renouveau. Il a également salué la grandeur de l’Université du Caire comme le plus grand phare de rayonnement qui a excellé dans divers domaines. Il a invité le Dr. Mohamed El. Khocht à se rendre en Mauritanie pour en apprendre davantage sur le movement scientifique et culturel.
À la fin de la réunion, Dr. Mohammed El-Khosht a donné le bouclier de l’Université du Caire à Sheikh Mohammed Al-Hafiz Al-Nehoui.
Il convient de mentionner que le cheikh Mohamed al-Hafez a déjà été ministre de l’Information et vice-président de la Chambre des représentants de la Mauritanie, qu’il a joué un rôle national et international distinct et qu’il a joué un rôle déterminant dans la résolution de la Crise mauritanienne après les événements de 1989 en coordination entre les savants et les sheihks dans les deux pays.
ads

اضف تعليق